Liksom varje år utsåg HUI Research den 14 november vad som ska bli årets julklapp — och för 2024 föll valet på unisexdoften.
Motiveringen bakom valet
I pressmeddelandet från HUI står det att det att unisexdoften “representerar den tid vi lever i” genom att utmana traditionella könsnormer och lägga fokus på individen.
I motiveringen tas också “the lipstick effect” upp — att konsumenter även i tider av ekonomisk osäkerhet tenderar att unna sig små lyxartiklar snarare än stora investeringar.
Dessutom pekar HUI på att skönhetsbranschen vuxit trots lågkonjunktur, att dofter finns i många prisklasser och att det finns ett växande intresse för doftens påverkan på välmående, sömn och avslappning.
Spekulationer inför avslöjandet
Som vanligt fanns det många gissningar kring vad årets julklapp skulle bli. Vissa trodde på mer “traditionella” prylar som elektronik, teknikinnovation, hållbara produkter, smarta hem‐lösningar, eller återvunna kläder. (Andra trodde till och med på något i stil med “digital upplevelse” eller abonnemangstjänst.)
En del spekulerade att kanske något med hållbarhet skulle vinna — återvunnet material, cirkulär design eller klimatvänliga tekniska prylar — med tanke på att miljö- och klimatfrågor varit i fokus på många håll. Men sådana kandidater dök inte upp i den slutliga utnämningen.
Ett annat vanligt tipset var att någon slags teknikprodukt eller smart vardagshjälpmedel skulle bli årets julklapp, men det verkar alltså att HUI valt att gå mer “mjukt” och symboliskt.
Hyllningar, ifrågasättanden och förvirring
Även om vissa gillade valet av unisexdoften som modernt och inkluderande, så möttes utnämningen också av kritik:
Positiva röster lyfter fram att valet känns samtida: att gränser för genusuttryck suddas ut, att konsumenter söker produkter som inte är “bara för män” eller “bara för kvinnor”, och att en doft kan ses som en extra accessoar som många kan unna sig åtminstone ibland (GP).
Men kritiken och skepsisen lät inte vänta. En vanlig invändning är att unisexdoft inte känns särskilt nyskapande — parfym är inte ett nytt fenomen, och vissa menar att det blir ett ganska “safe” val.
I vissa lokala butiker med kunder i Kalmar uppstod förvirring: flera personer hade aldrig hört talas om “unisexparfym” tidigare, och undrade vad det egentligen innebär (SVT).
Andra kritiker menar att valet känns lite för abstrakt eller “trendigt” snarare än konkret — att det är svårt att mäta effekten av att utnämna en doft jämfört med en teknisk pryl där försäljningssiffror kan peka tydligare.
